Haberler

SKDM UYGULAMASI NASIL OLACAK?

KOMİSYON UYGULAMA YÖNETMELİĞİ (AB) 2023/1773

17 Ağustos 2023

Geçiş dönemi boyunca karbon sınır ayarlama mekanizması amaçları doğrultusunda raporlama yükümlülüklerine ilişkin olarak Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin (AB) 2023/956 sayılı Tüzüğü'nün uygulanmasına ilişkin kuralları belirleyen

(AEA ile ilgili metin)

AVRUPA KOMİSYONU,

Avrupa Birliği'nin İşleyişine İlişkin Antlaşma'yı göz önünde bulundurarak,

Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 10 Mayıs 2023 tarihli ve 2023/956 sayılı karbon sınır ayarlama mekanizmasını  1 ) kuran Tüzüğü ve özellikle 35(7) Maddesi dikkate alınarak,

Halbuki:

(1)

(AB) 2023/956 sayılı Tüzük, 1 Ekim 2023'ten 31 Aralık 2025'e kadar olan geçiş döneminde karbon sınır ayarlama mekanizması amaçları doğrultusunda raporlama yükümlülüklerini belirlemektedir.

(2)

Geçiş döneminde, ithalatçılar veya dolaylı gümrük temsilcileri, ithal edilen malların miktarı, bu malların içerdiği doğrudan ve dolaylı emisyonlar ve bu emisyonlar için ödenmesi gereken karbon fiyatları (ilgili öncül malzemelere eklenen emisyonlar için ödenmesi gereken karbon fiyatları dahil) hakkında rapor vereceklerdir.

(3)

2023 yılının dördüncü çeyreğinde ithal edilen mallar için ilk rapor 31 Ocak 2024 tarihine kadar, 2025 yılının dördüncü çeyreğinde ithal edilen mallar için son rapor 31 Ocak 2026 tarihine kadar sunulacaktır.

(4)

Komisyon, söz konusu raporlama gerekliliklerine ilişkin uygulama kurallarını benimseyecektir.

(5)

Bildirim gereklilikleri, geçiş döneminde ithalatçılar üzerindeki yükü en aza indirmek ve geçiş döneminden sonra CBAM beyanname gerekliliklerinin sorunsuz bir şekilde uygulamaya konulmasını kolaylaştırmak için gerekli olanla sınırlı olmalıdır.

(6)

Yönetmelik (AB) 2023/956'nın Ek IV'ü doğrultusunda, ithal malların gömülü emisyonlarının hesaplanmasına ilişkin ayrıntılı kurallar, özellikle Komisyon Uygulama Yönetmeliği (AB) 2018/2066'da  2 ) belirtildiği üzere, AB'de bulunan tesisler için Emisyon Ticareti Planı kapsamında uygulanabilir metodolojiye dayanmalıdır . Yönetmelik (AB) 2023/956'nın Ek I'inde listelenen malların gömülü emisyonlarının belirlenmesine ilişkin ilkeler, mal kategorileri için ilgili üretim süreçlerini belirlemeyi ve bu üretim süreçlerinin doğrudan ve dolaylı emisyonlarını izlemeyi amaçlamalıdır. Geçiş dönemindeki raporlamada, ilgili Birlik mevzuatının mevcut normları ve prosedürleri de dikkate alınmalıdır. Hidrojen ve türevlerinin üretimine ilişkin raporlamada, Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin (AB) 2018/2001 sayılı Direktifi dikkate alınmalıdır  3 ) .

(7)

Üretim süreçlerinin sistem sınırları, tesis düzeyindeki emisyon verileri, üretim süreçlerinin atfedilen emisyonları ve malların gömülü emisyonları dahil olmak üzere, raporlama yükümlülüklerini yerine getirme amacıyla sağlanacak verileri belirlemek için kullanılmalıdır. Bu yükümlülükler için, ithalatçılar ve dolaylı gümrük temsilcileri, tesis operatörlerinden ihtiyaç duyulan bilgilerin kullanılabilirliğini sağlamalıdır. Bu bilgiler, ithalatçılar ve dolaylı gümrük temsilcilerinin raporlama yükümlülüklerini yerine getirmeleri için zamanında alınmalıdır. Bu bilgiler, doğrudan gömülü emisyonları hesaplamak için kullanılacak standart emisyon faktörlerini, özellikle yakıt emisyon faktörlerini ve süreç emisyon faktörlerini ve elektrik ve ısı üretimi için referans verimlilik faktörlerini içermelidir.

(8)

Raporlama döneminin başlangıcı 1 Ekim 2023'te başladığından, ithalatçılar ve dolaylı gümrük temsilcilerinin raporlama yükümlülüklerine uyumu sağlamak için sınırlı zamanları vardır. Üçüncü ülke operatörleri tarafından halihazırda kullanılan izleme ve raporlama sistemleriyle sinerjiler elde edilebilir. Bu nedenle, gömülü emisyonları raporlamak için hesaplama yöntemlerinde geçici bir muafiyete, 2024 yılı sonuna kadar sınırlı bir süre için izin verilmelidir. Bu esneklik, üçüncü bir ülkedeki operatörün bir karbon fiyatlandırma şemasıyla veya diğer zorunlu izleme ve raporlama şemalarıyla ilişkili zorunlu bir izleme ve raporlama sistemine tabi olması veya operatörün bir emisyon azaltma projesi de dahil olmak üzere tesisin emisyonlarını izlemesi durumunda geçerli olmalıdır.

(9)

Sınırlı bir süre için, 31 Temmuz 2024 tarihine kadar, bu Yönetmeliğin Ek III'ünde belirtilen metodolojiye uygun olarak ithal edilen malların gerçek gömülü emisyonlarını belirlemek için üçüncü ülke operatörlerinden tüm bilgileri elde edemeyen bildirim yapan beyan sahipleri, doğrudan gömülü emisyonları belirlemek için alternatif bir yöntem kullanabilmeli ve bu yönteme başvurabilmelidir.

(10)

Raporlama yükümlülükleri, ithal malların gömülü doğrudan emisyonlarının önemli bir bölümünü oluşturmayan tesislerdeki üretim adımlarının belirlenmesi için de bir miktar esneklik sağlamalıdır. Bu, genellikle çelik veya alüminyum alt akış ürünlerinin son üretim adımları için geçerli olacaktır. Bu durumda, gerekli raporlama yükümlülüklerinden bir muafiyet sağlanmalı ve doğrudan emisyonlara katkısı ithal malların toplam gömülü emisyonlarının %20'sini aşmayan tesislerdeki üretim adımları için tahmini değerler raporlanabilir. Bu eşik, üçüncü ülkelerdeki küçük operatörler için yeterli esnekliği sağlamalıdır.

(11)

Geçiş döneminin hedeflerinden biri, (AB) 2023/956 sayılı Yönetmeliğin 7(7) maddesi uyarınca uygulama eyleminde, bu dönemden sonra gömülü dolaylı emisyonların hesaplanmasına ilişkin metodolojiyi daha da belirleme amacıyla veri toplamaktır. Bu bağlamda, geçiş dönemi boyunca dolaylı emisyonların raporlanması açık olmalı ve (AB) 2023/956 sayılı Yönetmeliğin Ek IV'ündeki Bölüm 4.3'te listelenenler arasından en uygun değerin seçilmesine olanak sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Ancak dolaylı emisyonların raporlanması, Birlik şebekesinin ortalama emisyon faktörüne dayalı raporlamayı içermemelidir çünkü bu değer Komisyon tarafından zaten bilinmektedir.

(12)

Geçiş dönemi sırasında toplanan veriler, Komisyonun Tüzük (AB) 2023/956'nın 30(2) ve (3) Maddeleri uyarınca sunacağı raporların temelini sağlamalıdır. Geçiş dönemi sırasında toplanan veriler, geçiş döneminden sonra benzersiz bir izleme, raporlama ve doğrulama metodolojisinin tanımlanmasına da yardımcı olmalıdır. Toplanan verilerin değerlendirilmesi, özellikle geçiş döneminden sonra uygulanabilir metodolojiyi ayarlama amacıyla Komisyonun çalışmaları için kullanılmalıdır.

(13)

Bildirim yükümlülüklerine uymayan bir bildirim beyan edenine uygulanacak cezaların gösterge aralığı, Komisyon tarafından geçiş dönemi için bildirilmeyen gömülü emisyonlar için kullanıma sunulan ve yayınlanan varsayılan değerlere dayanmalıdır. Gösterge azami aralık, Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 2003/87/EC sayılı Direktifinin (4) 16(3) ve (4) maddeleri uyarınca verilen ceza ile tutarlı olmalı ve geçiş dönemindeki  yükümlülüğün veri raporlamasıyla sınırlı olduğu da dikkate alınmalıdır. Yetkili makamlar tarafından cezanın gerçek miktarını belirlemek için kullanılacak kriterler, bildirimde bulunmamanın ciddiyetine ve süresine dayanmalıdır. Komisyon, yetkili makamlar tarafından ihtiyaç duyulan bilgilerin gösterge niteliğinde bir değerlendirmesini sağlamak ve uygulanacak cezaların tutarlılığını sağlamak amacıyla CBAM raporlarını izlemelidir.

(14)

Raporlama yükümlülüklerinin etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak için, geçiş dönemi boyunca bildirilen bilgileri toplamak üzere Komisyon tarafından CBAM Geçiş Kaydı adlı elektronik bir veri tabanı oluşturulmalıdır. CBAM Geçiş Kaydı, (AB) 2023/956 sayılı Tüzüğün 14. maddesi uyarınca CBAM Kaydının oluşturulmasının temeli olmalıdır.

(15)

CBAM Geçiş Kaydı, kontroller, gösterge değerlendirmeleri ve inceleme prosedürleri dahil olmak üzere bildirimde bulunan beyan sahipleri için CBAM raporlarının dosyalanması ve yönetimi için sistem haline gelmelidir. Bildirim yükümlülüklerinin doğru bir şekilde değerlendirilmesini sağlamak için CBAM Geçiş Kaydı mevcut gümrük sistemleriyle uyumlu olmalıdır.

(16)

Etkili ve tekdüze bir raporlama sisteminin sağlanması için, CBAM Geçiş Kaydının işleyişine ilişkin teknik düzenlemeler yapılmalıdır. Bunlara elektronik sistemlerin geliştirilmesi, test edilmesi ve dağıtılması, bakımı ve olası değişiklikleri, veri koruması, verilerin güncellenmesi, veri işlemenin sınırlandırılması, sistem sahipliği ve güvenlik gibi düzenlemeler dahildir. Bu düzenlemeler, Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin (AB) 2018/1725 sayılı Tüzüğü'nün (5) 27. maddesi  ve Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin (AB) 2016/679 sayılı Tüzüğü'nün (  ) 25. maddesi uyarınca tasarım ve varsayılan olarak veri koruma ilkesiyle ve ayrıca (AB) 2018/1725 sayılı Tüzüğün 33. maddesi ve (AB) 2016/679 sayılı Tüzüğün 32. maddesi uyarınca işlem güvenliğiyle uyumlu olmalıdır.

(17)

Veri raporlamasının her zaman sürekliliğini sağlamak için, veri raporlaması için elektronik sistemlerin geçici olarak arızalanması durumunda uygulanacak alternatif çözümlerin sağlanması önemlidir. Bu amaçla, Komisyon bir CBAM iş sürekliliği planı üzerinde çalışmalıdır.

(18)

CBAM Geçiş Kaydına erişimi güvence altına almak için, Komisyon Uygulama Tüzüğü (AB) 2023/1070'in  7 ) 16. maddesinde belirtilen Tekdüzen Kullanıcı Yönetimi ve Dijital İmza (UUM&DS) sistemi , bildirimde bulunan beyan sahiplerinin kimlik doğrulama ve erişim doğrulama sürecini yönetmek için kullanılmalıdır.

(19)

Bildirimde bulunan beyan sahiplerinin tanımlanması ve Ekonomik Operatör Kayıt ve Kimlik (EORI) numaralarıyla bildirimde bulunan beyan sahiplerinin bir listesinin oluşturulması amacıyla, CBAM Geçiş Sicili, Uygulama Tüzüğü (AB) 2023/1070'in 30. maddesinde belirtilen Ekonomik Operatör Kayıt ve Kimlik sistemiyle birlikte çalışabilir olmalıdır.

(20)

Kontrol ve raporlama amaçları için, ulusal sistemler, Komisyon Uygulama Kararı (AB) 2019/2151'de ( 8 ) atıfta bulunulduğu üzere, Yönetmelik (AB) 2023/956'nın Ek I'inde listelenen mallar hakkında gerekli bilgileri sağlamalıdır  .

(21)

İthal malların, Konsey Tüzüğü (EEC) No 2658/87'de ( 9 ) belirtilen Kombine Nomenklatür'deki ('CN') sınıflandırmaları  ve Uygulama Tüzüğü (AB) 2023/1070'te belirtilen depolama hükümleri aracılığıyla tanımlanması, Tüzük (AB) 2023/956'nın Ek I'inde listelenen ithal mallar hakkında bilgi sağlamak için kullanılmalıdır.

(22)

Bu Yönetmelik, temel haklara saygı gösterir ve Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı'nda tanınan ilkelere, özellikle de kişisel verilerin korunması hakkına riayet eder. Ekonomik operatörlerin ve diğer kişilerin elektronik sistemler tarafından işlenen kişisel verileri, bu Yönetmeliğin Ek I'inde belirtilen veri kümesiyle sınırlı olmalıdır. Uygulama Yönetmeliği amaçları doğrultusunda kişisel verilerin işlenmesinin gerekli olduğu durumlarda, bu, kişisel verilerin korunmasına ilişkin Birlik hukukuna uygun olarak gerçekleştirilmelidir. Bu bağlamda, Üye Devletlerin makamları tarafından kişisel verilerin işlenmesi, (AB) 2016/679 sayılı Yönetmelik ve kişisel verilerin işlenmesiyle ilgili olarak gerçek kişilerin korunmasına ilişkin ulusal gerekliliklere tabi olmalıdır. Komisyon tarafından kişisel verilerin işlenmesi, (AB) 2018/1725 sayılı Yönetmelik'e tabi olmalıdır. Kişisel veriler, kişisel verilerin işlendiği amaçlar için gerekenden daha uzun süre veri sahiplerinin kimliğinin belirlenmesine izin veren bir biçimde saklanmalıdır. Bu bağlamda, CBAM Geçiş Kaydı için veri saklama süresi, CBAM raporunun alınmasından itibaren 5 yıl ile sınırlıdır.

(23)

Avrupa Veri Koruma Görevlisine, (AB) 2018/1725 sayılı Tüzüğün 42(1) maddesi uyarınca danışıldı ve 28 Temmuz 2023 tarihinde bir görüş bildirildi.

(24)

İlk raporlama döneminin 1 Ekim 2023 tarihinde başlaması nedeniyle bu Yönetmeliğin ivedilikle yürürlüğe girmesi gerekmektedir.

(25)

Bu Yönetmelikte öngörülen tedbirler, CBAM Komitesinin görüşüne uygundur,