ISO TS 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi’nin esas aldığı ilkeler şu şekildedir:
ISO 16949 standardının başlıca uygulama alanları :
Kısıaca sistemin yapısı aşağıda ki gibidir;
ISO TS 16949 Standardının Yapısı
ISO TS 16949 Otomotiv Kalite Yönetimi Sistemi standardının yapısı şu şekildedir:
Bu başlık altında, süreç tanımları, süreçlerin birbirleri ile olan etkileşimleri, uygulama ve denetim açısından kriterlerin belirlenmesi, süreçlerin izlenmesi, ölçümlenmesi ve analiz edilmesi, sürekli iyileştirme çalışmaları ve müşteri koşullarına uyma zorunluluğu açıklanmaktadır.
Bu başlık altında, dokümantasyon çalışmalarının kapsamı, kalite el kitabı ve standartta öngörülen süreçler, dokümanların kontrolü, kayıtların kontrolü ve kayıtların saklanmasına yönelik esaslar açıklanmaktadır.
Bu başlık altında ilk olarak üst yönetim taahhüdü açıklanmaktadır. Sistemin uygulanması, geliştirilmesi ve etkinliğinin iyileştirilmesi konusunda üst yönetiminin bir taahhüdü olmalıdır. Keza üst yönetim, kalite politikasının hazırlanması, kalite hedeflerinin belirlenmesi, yönetimin gözden geçirmesi, kaynakların sağlanması ve süreç verimliliğinin iyileştirilmesi konularında da taahhüdü olmalıdır.
Bu başlık altında, sistemin uygulanması, devamettirlmesi ve etkinliğinin iyileştirilmesi, müşteri taleplerinin yerine getirilmesi ve müşteri memnuniyetinin temin edilmesi, çalışanların yeterliliğinin sağlanması, bu yönde gerekli eğitimlerin verilmesi, kaliteli üretim için gerekli altyapının oluşturulması ve gelişmesinin sağlanması, yeterli ve güvenlikli bir çalışma ortamının hazırlanmasına yönelik esaslar açıklanmaktadır.
Bu başlık altında, müşteri ile ilgili süreçlerin gözden geçirilmesi, ürüne özgü koşulların belirlenmesi, işletmenin üretim yapabilme kapasitesi, tasarım ve geliştirme çalışmaları, satınalma süreçleri, ürün veya hizmetlerin sağlanması ve izleme ve ölçme malzemelerinin kontrol edilmesine yönelik esaslar açıklanmaktadır.
Bu başlık altında, müşteri memnuniyetinin takip edilmesi, iç tetkik çalışmaları, süreçlerin izlenmesi ve ölçümlenmesi, ürün ve hizmetlerin izlenmesi ve ölçümlenmesi, uygun olmayan ürünün kontrolü, veri analiz çalışmaları ve iyileştirme çalışmalarına yönelik esaslar açıklanmaktadır.
Tedarikçilerin en iyi kontrollerden birisi olan bu sistemle beraber ISO28000 Tedarik Zinciri Yönetimi ile beraber değerlendirlmelidir.
Tedarik Zinciri Yönetimi Nedir?
Sistemin ana amaçları, işletmeye değer katmak, müşteri tatminini yükseltmek, çevrim zamanını azaltmak, stok maliyetlerini düşürmek, ürün hatalarını azaltmak ve faaliyet maliyetini azaltmaktır.
Bu amaçları biraz açmak gerekirse şunlar hedeflenmektedir:
Hedeflenen bu amaçların işletmeye neler kazandırdıklarına bakılacak olursa: